REVNINGE: De kom drypvis ned fra oven.
De små ultralette fly, der i går landede og var til UL-træf ved en mark på Sibiriensvej 130 ved Revninge.
“UL” står for ultralette fly og her på marken ligger der for de særligt indviede en 450 meter lang græsplæne, der gør det ud som start- og landingsbane. Det, man kalder Østfyns Flyveplads på landmand Erik Krogsriis’ mark.
kommehinanden ved på, fortalte 60-årige Bo Rønnow. Initiativtageren bag.
Han er tidligere malermester fra Otterup, men nu efterlønner med hang til højderne over Fyn.
– Jeg har fløjet i tre år. Jeg lærte det i USA. Jeg har været på vingerne i Danmark, Belgien, England, Schweiz og Sverige, forklarede Bo Rønnow og rettede lidt ved sin GPS i sit fly. En tysk sag bygget i Ukraine til en værdi af et par hundrede tusinde kroner.
Han afslørede dog en hemmelig drøm over for Stiftstidendes udsendte skrivekarl, der rakte længere ud over horisonten end bare Europa:
– Jeg vil gerne flyve jorden rundt.
– Men problemet er jo herhjemme, at man som efterlønner kun må være tre måneder ude af landet, kom det surt fra Bo Rønnow, der nær havde sendt en mågeklat ud af mundtøjet.
Han er faktisk lidt træt af det. Og det strider da også mod den frihed, man føler, når man i det lille UL-fly kan komme op i en højde af pæne 9500 meter over havet og nå en fart på omkring 250 km/t. At se verden fra oven er kort sagt himmelsk, mener Bo Rønnow, der desuden er flyveinstruktør for de 275 kilo tunge fly.
Samme holdning havde hans elev, Hans Olesen fra Villestofte ved Odense, også. Han skulle i går bestå sin flyveprøve for at score et flycertifikat (til en værdi af 30.000-35.000 kr.), så han også kan flyve en UL’er i Fyns UL Flyveklub, hvor de begge er medlemmer.
Familie Journal droppet
– Det kan ikke beskrives, når du flyver. Det skal opleves, sagde Hans Olesen således, inden prøven skulle vise, om han nu også var egnet til en tilværelse i de højere luftlag.
Det var han. Han fik sit certifikat. Men som han sagde, så havde han også læst teori frem for konens Familie Journal derhjemme i et par måneder! 10 flyvetimer var, hvad han skulle bruge oveni.
– Et UL-fly bruger kun en tredjedel af, hvad for eksempel et større Cessna-fly bruger af brændstof, forklarede formand for Fyns UL Flyveklub, Klaus Andersen, der mener, at denne type fly egner sig til alle. Også dem med kun en middelmådig pengepung.
Bo Rønnow bruger omkring 15.000 kr. på sin hobby om året. Brændstoft, flyvetimer og alt inklusive.
– Det går i blodet, fortalte han og lettede siden fra kornmarken.
Når disse linjer læses er han nok på vej mod Norge.